Oppimisen tueksi

Verkossa opiskelu ja sulautuva oppiminen vaativat monesti sekä opettajalta että opiskelijalta uudenlaista näkökulmaa oppimiseen. Verkossa työskentelyn itsenäisyys ja vastuullisuus ja toisaalta esimerkiksi verkko-opettamisen sitovuus voi olla toisinaan yllättävää.

Siksi seuraavaan on koottu perustietoa:

  • Verkossa opiskelun luonteesta
  • Verkossa opettamisen haasteista
  • Sulautuvan oppimisen periaatteista
  • Erilaisten pedagogisten toteutustapojen mahdollisuuksista opetuksessa
  • Lisäksi, sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuuksista sosiaalityön opetuksessa

Oppimisen tueksi -osiosta löytyvät myös Sosnetin järjestämien Sosiaalityön pedashop -tilaisuuksien materiaalit ja tallenteet. Sosiaalityön pedashopit ovat tilaisuuksia, joissa tarkastellaan yliopistollisen koulutuksen pedagogisia kysymyksiä erilaisin alustuksin ja keskusteluin. 

Sosiaalityön valtakunnallisesta verkko-opetuksesta on tehty selvitys, jossa on arvioitu verkko-opetusta opiskelijoiden ja sosiaalityön opetushenkilöstön näkökulmista. Selvityksen mukaan verkko-opetuksen kehittäminen on tarpeellista erityisesti pedagogisten ratkaisujen näkökulmasta (Päykkönen, Kirsi. 2011. "Kehittäkää verkko-opetusta joutuisasti!" Sosnetin verkko-opetus opiskelijoiden ja opettajien kokemuksissa. SOSNET julkaisuja 4.)

Lue myös Soppi-sivuston FAQ http://www.sosnet.fi/Suomeksi/Soppi/Tervetuloa-Soppiin!/FAQ