Verkko-opetuksen taustaa Sosnetissä


verkko_opetus_pieni.jpg
(Kuvaa klikkaamalla saat isomman version siitä)

Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet aloitti verkko-opetuksen kehittämisen osana Suomen virtuaaliyliopiston toimintaa vuonna 2001. Verkko-opetus alkoi sosiaalityön ammatillisessa erikoistumiskoulutuksessa lukuvuonna 2001–2002. Alkuvaiheessa toteutettiin erityisesti ääniluentosarjoja.  Ensimmäiset verkkopohjaiset eri yliopistojen oppimisympäristöissä toteutettavat verkkokurssit alkoivat perusopetuksessa syksyllä 2004. Valtakunnallista verkko-opetuksessa peruskoulutuksessa on kehitetty ja laajennettu koko olemassa olon aikana ja vuonna 2006 siirryttiin keskitettyyn Sosnetin Moodle-oppimisympäristöön. Vuonna 2008 aloitettiin Sosiaalityön johtaminen, hallinto ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen -opintokokonaisuus, jonka kokonaislaajuus laajimmillaan oli 35 op. Opintokokonaisuutta on pyritty säilyttämään, koska sosiaalityön johtamisen ja hallinnon opetus on tärkeää osana sosiaalityön perustutkintoa. Tällä hetkellä opintokokonaisuudessa on tarjolla 15 opintopistettä.

Verkkokurssien lisäksi Sosnetissa on kehitetty alusta alkaen myös muuta opetuksessa hyödynnettävää materiaalia. Ensimmäisessä vaiheessa materiaalipankit olivat lähinnä ääni- ja videoluentosarjoja sekä sosiaalityön työmenetelmiä esittelevä, Helsingin yliopiston ylläpitämä Sosweb-sivusto. Pääasiassa nämä hyödynnettävät materiaalit olivat alkuvaiheessa suljetuissa oppimisympäristöissä.
 
Alkuvaiheiden jälkeen kehittämisessä keskityttiin verkkokurssien lisäämiseen. Lukuvuonna 2008–2009 peruskoulutuksessa verkkokursseja oli tarjolla 17. Lukuvuonna 2012–2013 kurssitarjonta oli 13 opintojaksoa.  Erityisesti kehittämisen alla on ollut pedagogiset ratkaisut ja opetuksen järjestäminen sulautuva oppiminen huomioiden.

Viimeisimmässä vaiheessa kehittämisen painopisteenä on ollut uudenlaisten opetusratkaisujen kehittäminen, materiaalipankkien kehittäminen ja erityisesti avoimen, julkisen sisällöntuotannon hyödyntäminen opetuksessa. Yliopistojen oppimisympäristöjen kehittyminen on tuonut mahdollisuuden lähteä kehittämään valtakunnallista opetusta uudestaan kunkin yliopiston oppimisympäristöissä. Tällä hetkellä verkkovälitteinen opetusyhteistyö on vakiintunutta ja se tarjoaa monipuolisesti vaihtoehtoja sosiaalityön opintoihin.

Yhdeksän lukuvuoden aikana (2004–2013) verkkokursseilla on opiskellut lähes 3400 opiskelijaa ja opintopisteitä on kertynyt lähes 15000. Verkkokursseja on järjestetty yhteensä 103 ja tarjonnassa on ollut 26 eri kurssia. Opiskelijamäärät opintojaksoilla ovat olleet nousussa. Osaltaan valtakunnallinen verkko-opetus antaa mahdollisuuksia syventää itseä kiinnostavien aihealueiden opiskelua.

Valtakunnallista verkkovälitteistä opetusta koordinoi osa-aikainen verkko-opetuksen koordinaattori. Verkko-opetuksen työvaliokunta työskentelee tiiviisti mahdollistaen valtakunnallisen opetuksen ja tiiviin yhteydenpidon yksikköihin.

Lähteenä käytetty:
Päykkönen, Kirsi. Kehittäkää verkko-opetusta joutuisasti!
Lähteinä käytetty myös Sosnetin toimintakertomuksia ja tilastoja 2004–2013.