Ammatillinen lisensiaatinkoulutus

Ammatillisena lisensiaatinkoulutuksena suoritettava erikoistumiskoulutus oli sosiaalityöntekijän kelpoisuuden tuottaneen yhteiskunta- tai valtiotieteiden tai muun vastaavan maisterin tutkinnon pohjalta suoritettava ammatillisesti painottunut tieteellinen jatkokoulutus, joka johtaa yhteiskunta- tai valtiotieteiden lisensiaatin tutkintoon valitulla sosiaalityön erikoisalalla (Asetus yliopistojen koulutusvastuun täsmentämisestä, yliopistojen koulutusohjelmista ja erikoistumiskoulutuksista 568/2005). Koulutus oli osallistujille maksutonta.

Koulutuksen lähtökohtana oli ammattikäytäntöjen tieteellisen perustan vahvistaminen ja tutkivaan työotteeseen perustuvan ammattitaidon edistäminen. Tavoitteena oli syventää sosiaalityön asiantuntijuutta, vahvistaa ammatillista identiteettiä ja sosiaalialan kehittämistä omalla erikoisalalla. Erikoistumiskoulutus ei tähtää tutkijakoulutukseen, vaan sosiaalityön asiantuntijuuden syventämiseen tutkimuksen keinoin.

Sosiaalityön erikoistumiskoulutuksen tarve nousee nopeasti muuttuvan yhteiskunnan sosiaalityöhön kohdistuvista haasteista, sosiaalityön erityisosaamisen syventämisen vaateista sekä hyvinvointipalveluiden kehittämisen ja uudelleen organisoitumisen paineista. Pitkäkestoisten täydennys- ja PD-koulutusten ohella tarvitaan lisensiaatintutkintona suoritettava erikoissosiaalityöntekijän koulutus.

Koulutusta järjesti vuosina 2000-2016 Valtakunnallinen sosiaalityön yli­opistoverkosto Sosnet. Koulutusjärjestelmää koordinoi johtoryhmä, jossa on edustus jokaisesta sosiaalityön koulutusyksiköstä. Kunkin erikoisalan koulutuksen käytännön toteutuksesta vastasivat nimetyt osa-aikaiset professorit ja yliopistonlehtorit, jotka tulevat verkoston yliopistoista.

Sosiaalityön erikoistumiskoulutuksesta valmistui vuonna 2010 arviointitutkimus, josta vastaavat Johanna Hietamäki ja Heli Kantola Jyväskylän yliopistosta. Arvioinnissa tarkasteltiin seuraavia asioita: Ovatko koulutukselle asetetut tavoitteet toteutuneet? Missä koulutus on onnistunut ja mitkä ovat sen suurimmat kehittämistarpeet? Onko sosiaalityöstä tullut ammatillisen lisensiaatinkoulutuksen myötä laadukkaampaa ja saavatko asiakkaat nyt parempia palveluita? Mitä muita vaikutuksia koulutuksella on ollut? Arviointitutkimuksen verkkoversioon voi tutustua täällä.