Opiskelijan ohjaamista sosiaalityön tulevaisuuden asiantuntijaksi

Opiskelijan ohjaus ei tarkoita vaan sitä, että käytännön opettajalla/ohjaajalla on hyvät ohjausvalmiudet: kuten kyky dialogiin opiskelijan kanssa tai että käytännön opettaja antaa hyvän mallin sosiaalityön asiantuntijaksi.  Opiskelijan ohjaaminen ei myöskään ole vain ammattikäytäntöjen ohjaamisen opettamista vaan myös sosiaalityöntekijän identiteetin ja asiantuntijuuden omaksumista. Tämä haastaa käytännön opettajan, kentän sosiaalityöntekijän, jäsentämään myös oman sosiaalityön erityisalan rajoja ja taitoja.

Ohjaaja on sosiaalityön alan erityisasiantuntija, jonka tulee opettaa opiskelijalle tarvittavat sosiaalityön taidot. Opiskelijan asiantuntijaksi kasvamisesta kertoo Kuvaus kahden sosiaalityön opiskelijan käytännön opetuksen asiakastyön jaksosta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Sosiaalityön ammattikäytännöissä yhdistyvät teoreettinen ja käytäntö tieto. Käytännön opettajan, kentän sosiaalityöntekijän, tehtävänä on myös auttaa opiskelijaa luomaan oma käyttöteoriansa ammatillisessa asiakastyössä. Itä-Suomen yliopiston lehtori Mari Suonio kuvaa tätä tekstissään  TULEVAISUUDEN SOSIAALITYÖNTEKIJÄNÄ Sosiaalityön opiskelijan ammatti-identiteetin ja käyttöteorian muodostuminen käytännön opetuksen ohjaussuhteessa.


ohjaus_linkki1.pdf (114 KB)